۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۵۹۶۷۱۴

یادداشت | جای خالی حجاب فاطمی

یادداشت | جای خالی حجاب فاطمی
با نگاهی اجمالی به سیره حضرت زهرا علیها‌السلام که معصومه‌ای بی‌بدیل است پی خواهیم برد که مسئله حجاب و دور بودن از چشم نامحرم چه جایگاه مهمی دارد.
به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، یکی از شاخصه‌های جدی زن مسلمان که به نوعی می‌توان گفت هویت دینی او را تشکیل می‌دهد، حفظ حجاب است.

حجاب از ضروریات دین به شمار می‌آید که هم در قرآن کریم و هم در احایث معصومین علیهم‌السلام بر آن تأکید شده است.

با نگاهی اجمالی به سیره حضرت فاطمه زهرا علیها‌السلام که معصومه‌ای بی‌بدیل و حجت خدا بر سایر حجت‌های الهی است پی خواهیم برد که مسئله حجاب و دور بودن از چشم نامحرم چه جایگاه مهمی دارد.

دراین جا ذکر این نکته شایسته است که باید توجه داشته باشیم فعل و قول حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها بر همگان حجت است و همچنانکه اطاعت از نبی اکرم و امامان معصوم علیهم‌السلام واجب است اطاعت از این بانوی عظیم الشأن نیز واجب است.

یادداشت/جای خالی حجاب فاطمی
 
خوشحالی از تقسیم کار پیامبر صلی الله علیه و آله

امام باقر علیه‌السلام در روایتی فرمودند که علی و فاطمه علیهما‌السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله تقاضا کردند که آن حضرت کارهاى داخل و بیرون خانه را بین آن‌ها تقسیم‏ نماید. نبی اکرم صلی الله علیه و آله انجام کارهاى داخل خانه را به عهده فاطمه علیها‌السلام و امور خارج از منزل‏ را به عهده على علیه‌السلام گذاشت. امام باقر علیه‌السلام فرمود که حضرت فاطمه علیهاالسلام مى‌‏گفت: هیچ کس جز خداوند نمى‌‏داند که من چقدر خوشحال شدم از اینکه رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله کارهاى بیرون از خانه را به عهده من قرار نداد و مرا از مراوده با مردان نجات داد. (بحار/ج ۴۳/ص ۸۱)

بهترین چیز برای زن

در روایت دیگری نقل شده که حضرت زهرا سلام الله علی‌ها در پاسخ سؤال پیامبر که بهترین چیز برای یک زن چیست فرمود: بهترین چیز براى یک زن مسلمان آن است که مردهاى نامحرم را نبیند و مردهاى اجنبى هم او را نبینند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بعد ازاینکه شنید حضرت زهرا علیها‌السلام چه پاسخی به این سوال داده فرمود: راست گفته و او پاره تن من است. (مستدرک الوسائل / ج‏۱۴/ص ۱۸۳)

نزدیک‌ترین حالات زن به خدا

از امام صادق علیه‌السلام نقل شده که رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله از اصحابش پرسید: زن چیست؟ گفتند: زن «عورت» است. [یعنی باید از نامحرم به دور باشد]. پیامبر صلی الله علیه و وآله پرسید: در چه هنگامى زن به خداوند نزدیک‌تر است؟ اصحاب پیامبر نتوانستند به این سؤال پاسخ دهند؛ هنگامى که این سؤال به فاطمه علیها‌السلام عرضه شد، فرمود: هنگامى زن به خداوند نزدیک‌تر است که در کنج خانه‏‌اش قرار داشته و از اختلاط با نامحرمان به دور باشد.

وقتی این پاسخ به گوش رسول خدا صلی الله علیه و آله رسید فرمود: همانا فاطمه پاره ‏اى از وجود من است. (سفینة البحار/ج ۲/ص ۷۰۴)

همین سه روایت به تنهایی نشان می‌دهد که دور بودن از دید نامحرم و عدم اختلاط با او چه ارزش والایی دارد. نکته‌ای که در جامعه امروز در حد افسانه است و خیلی‌ها نمی‌توانند این مطلب را هضم کنند و از آن بدتر اینکه – نعوذ بالله- این مسائل را تحجر، اُمّل بازی و به دور از تمدن می‌دانند.

البته چنین تفکری هم دور از ذهن به نظر نمی‌رسد؛ وقتی جامعه از آموزه‌های دینی فاصله بگیرد و آمیخته با فرهنگ غرب شود، سال‌های طولانی حجاب مورد هجمه باشد و تبلیغات سنگینی علیه آن به راه بیفتد، خانه‌داری زن و تمرکز او بر کار‌های خانه ظلم به زن و مخالف حقوق بشر تلقی شود، طبیعی است که چنین مسائلی قابل قبول نباشد.

ماجرای تابوت

شیخ طوسی در کتاب «تهذیب الاحکام» که از کتب اربعه شیعه است از امام صادق علیه السلام نقل می‌کند که فرمود: اوّلین تابوتى که در اسلام ساخته شد، تابوت فاطمه علیها‌السلام بود. زیرا آن بانو در آن بیمارى که از دنیا رفت، به اسماء، فرمود: من لاغر شده‌‏ام و گوشت بدنم از بین رفته است، آیا چیزى که بدنم را بپوشاند، براى من درست نمى‏ کنى؟ اسماء گفت: زمانى که در حبشه بودم نوعى تابوت مى‏ ساختند. مایل هستید من شکل آن را نشان دهم؟ فرمود: مانعى ندارد.

اسماء گفت تا تختى را آوردند، آنگاه آن تخت را وارونه بر روى زمین نهاد، دستور داد تا شاخه‏‌هاى خرمایى هم آوردند، آن شاخه‏‌هاى خرما را به پایه‏‌هاى آن تخت تابید و یک پارچه روى آن‌ها انداخت و گفت: این شکل همان تابوتى است که من دیدم.

فاطمه زهرا علیها‌السلام فرمود: نظیر این تابوت را براى من بساز و بدنم را به وسیله آن بپوشان! خدا بدن تو را از آتش محفوظ بدارد! (تهذیب/ج ۱ /۴۶۹)

شاید این روایت از روایات قبلی اهمیت دور بودن از چشم نامحرم را بیشتر روشن کند؛ چرا که حضرت زهرا علیها‌السلام از اینکه بعد از فوت حجم بدنش نمایان باشد و بخواهد نامحرمی او را با این وضع ببیند نگرانی دارد. این در حالی است که تشییع حضرت شبانه و با عده انگشت شماری صورت گرفت و شاید حداکثر ۵ نامحرم در تشییع حضرت حضور داشت که آن‌ها هم همچون سلمان فارسی انسان‌های باتقوا و چشم پاکی بودند.

یادداشت/جای خالی حجاب فاطمی
 
فاصله گرفتن با آموزه‌های دینی

حالا اگر این قضیه را با وضعیت حال حاضر مقایسه کنیم به راحتی درمی‌یابیم که جامعه اسلامی چه فاصله زیادی با سیره صدیقه کبری علیها‌السلام دارد. زنانی که بعضاً بخش زیادی از تلاششان این است که چگونه خودنمایی کنند و اندام خود را به حراج بگذارند تا نامحرمان به نظاره بنشینند و لذت حرامی عایدشان شود.

چند سالی هست که مد شده عکس زن را روی سنگ قبر حک می‌کنند؛ نکته تأسف انگیز این است که گاهی اوقات عکس‌هایی با پوشش نامناسب و چهره‌ای آرایش کرده از آن زن متوفی روی سنگ قبر می‌اندازند. حضرت زهرا علیها‌السلام نگران نمایان بودن حجم بعد از فوت است که پوشیده هم هست، ولی عده‌ای بعد از مرگ هم می‌خواهند در معرض دید باشند.

ممکن است کسی بگوید که این بنده خدا که از دنیا رفته، خودش که عکسش را روی قبر حک نکرده! درست است؛ ولی فراموش نکنیم که خیلی ازاین افراد به این مطلب راضی هستند و چه بسا وصیت هم بکنند که چنین کاری برای او انجام بدهند. سخن در این است که فرهنگ حجاب با آنچه که باید باشد فاصله معناداری دارد.

البته کم نیستند زنان با حجب و حیایی که سعیشان این است که از بزرگانی، چون حضرت زهرا و زینب کبری علیهما‌السلام الگو بگیرند و متمسک به سیره این بزرگواران باشند.

حضرت زینبی که وقتی در کاخ یزید قرار می‌گیرد، با وجود آن همه رنج و سختی و مصیبتی که دیده، ولی دغدغه اش حجاب و عفت است و به یزید ملعون می‌فرماید که آیا عادلانه است که زن تو در پشت پرده باشد و فرزندان رسول خدا در معرض نامحرم! /۹۹۹/ی702/ب1

بابک شکورزاده
ارسال نظرات